-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31708 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا تكامل ارواح درعالم برزخ امكان پذير است؟



پاسخ پرسش شما مثبت است با اين توضيح كه هر منزلي درعالم برزخ نظامي مخصوص به خود دارد و در محدودة خويش حجابها و موانع را كنار مي زند و عيوب و نقايص تازه اي از انسان را براي او معلوم مي كند و انسان را به طهارت و كنار گذاشتن آنها وادار مي كند.

چنانچه صورتهاي برزخي آلوده به لغزشها با ادامه فشار و عذاب بزرخي، حسرت و انزجار فوق العاده از يك سو و جذب غالب و اشتياق براي پيوستن به عوالم پاك نوري از سوي ديگر و توجهات حضرات معصومين ( آنها را از آلودگي ها و لغزش ها پاك، و از صور برزخي نجات مي دهد.

مرحوم كليني دراصول كافي روايت كرده است از امام صادق( كه :

هر كس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را كاملاً فرا نگرفته باشد، در قبرش به او تعليم دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد. چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است. به او گفته مي شود بخوان و بالا رو او ميخواند و درجات بهشت برزخي را طي مي كند.

روح دارد بي بدن بس كارو بار مرغ باشد در قفس، بس بي قرار

باش تا مرغ از قفس آيد برون تا ببيني هفت چرخ او را زبون

خلاصه آنكه استكمال انسان در عالم برزخ به چند طريق تصور دارد :

1. حقيقت و ذات انسان قابل استكمال است، يعني كمال جويي ذاتي اوست و تفكيك ناپذير از او پس مادامي كه جوهر نفس انسان به كثرت معاصي فاسد نگشته و آينه دل وي به رنگ محبت دنيا و آرزوها تاريك نشده و هنوز استعداد كمال و ترقي دارد، ممكن است در آن عالم هم مراحلي بپيمايد تا آن كه سرانجام به كمال لايق خود برسد.











. نفس انساني كه به نور ايمان مصفا گرديد و به حسن اخلاق پرورش يافت اين انسان هميشه مواظب بر بندگي پروردگار و خدمت به خلق است و با ورود به عالم برزخ در اين طريق سير مي كند.

3. نعمت ها و ويژگي هاي برزخي بر خلاف نعمت هاي مادي كه انسان رابه سوي خود جذب مي كند، در عين تنعم انسان را مجذوبتر و مشتاقتر به حركت كمالي و سير به سوي حق مي كند.

4. آثار نيكي كه از انسان در اين عالم به جاي مانده، مانند مدرسه اي كه بنا كرده و يا آثار علمي با ارزش كه بر جاي گذاشته يا اولاد صالحي كه در دنيا دارد، مادامي كه بر جاي بمانند، اثرشان در تكامل برزخي انسان حتمي است.

برگرفته : از معاد يا بازگشت بسوي خدا، استاد محمد شجاعي،ج1

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.